Magnesiumtekort ADHD HSP | Storimans Therapie

Magnesiumtekort verergeren symptomen bij ADHD, ADD en Hoogsensitiviteit (HSP)

Magnesiumtekort verergeren symptomen bij ADHD, ADD en Hoogsensitiviteit (HSP)

Niet alleen mensen met de kenmerken van AD(H)D en HSP lijden aan symptomen van magnesiumtekort, niet alleen wij, maar bijna iedereen. Alleen realiseren we dat niet.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60% van de mensen in de westerse wereld tegenwoordig een tekort aan magnesium heeft, waarvan een groot deel niet weet wat dit inhoudt. 

Wat is magnesium:

‘de vonk van het leven’, ‘het anti-stress mineraal’ en ‘het wondermineraal’

Magnesium is zelfs een van de belangrijke levensbehoefte die de mens nodig heeft naast zuurstof en water.

Het is naast zwavel (net zo belangrijk) het 4e meest voorkomende mineraal in ons lichaam. Magnesium is behalve een mineraal ook een elektrolyt. Zij zijn verantwoordelijk voor alle elektrische activiteit (dus het geleidingsvermogen van de hersenen) in het lichaam. Zonder elektrolyten zoals magnesium, kunnen spieren niet werken (spierkramp), het hart niet optimaal kloppen en je hersenen niet optimaal signalen ontvangen. Zodra we niet voldoende magnesium binnen krijgen verliezen we energie en krijgen we klachten. Ernstige gezondheidsproblemen kunnen gekoppeld worden aan dit belangrijke mineraal. 

Symptomen magnesium te kort kunnen zijn:
  • Constipatie
  • Hoge bloeddruk (hypertensie)
  • Angst
  • Depressie
  • Slapeloosheid
  • Gedragsstoornissen
  • Lethargie
  • Verminderd geheugen/denken
  • Epileptische aanvallen
  • Vermoeidheid
  • Slaapstoornissen
  • Pijn
  • Spierkrampen
  • Spierzwakte
  • Nervositeit
  • Misselijkheid
  • Tintelingen
  • Verminderde eetlust
  • Chronische pijn in de rug
  • Hoofdpijn
  • Migraine
  • Spierpijn
  • Tendinitis (peesontsteking)
  • Woede
  • Agressie
  • ADHD
  • ADD
  • HSP
  • Autisme
  • Wazig werkende hersenen
  • Spanning
  • Angststoornissen, zoals OCD (dwangneurose)

Waarom hebben we zoveel magnesiumtekort?

“We worden door ons voedsel vergiftigd”

We zijn steeds vaker gestrest. We leven is een maatschappij vol met prikkels, angst en we zijn voortdurend bezig met presteren en vergaren. We willen steeds meer en meer en onze motoren draaien maar door, omdat we steeds meer willen hebben. Dit eet ons letterlijk op. We leven daardoor veel meer in de toekomst en vergeten te genieten van wat we al wel hebben. We focussen ons, na mijn mening, alleen maar op consumeren van materialistische dingen en leven niet meer in het nu. Productie van stresshormonen vereist een hoog magnesiumgehalte en stressvolle ervaringen van het steeds meer willen hebben leiden tot uitputting daarvan.

“We eten meer suiker dan ooit” en in bijna al onze voeding zit suiker, zowel verborgen als dat er op etiketten staat vermeld. Wat is nog waarheid: gezond of niet gezond? Voor elke molecule suiker die we eten gebruikt ons lichaam 54 moleculen magnesium om het te verwerken.” 

“Lage magnesiumwaarden in landbouwgrond en moderne landbouwtechnieken breken het magnesiumniveau af.” 

En: “het magnesiumniveau wordt uitgeput door veel farmaceutische medicijnen en oestrogeen samenstellingen, zoals orale anticonceptiemiddelen, antibiotica, Cortison, Prednison en bloeddruk regulerende medicijnen.”

Magnesium en AD(H)D

De voedingsstoffen magnesium, vitamine B6 en zink hebben alle drie vele functies in de hersenstofwisseling. Ze zijn alle drie betrokken bij de stofwisseling van de essentiële vetzuren.

Een verstoring hiervan wordt als mogelijke oorzaak van ADHD –ernstige aandachts-, impulsiviteit-, en hyperactiviteit problemen – gezien. Ook zijn deze voedingsstoffen betrokken bij de melatonine- en dopamine synthese die ook een rol spelen bij ADHD. 

Een magnesiumtekort brengt bij dieren hyperactiviteit teweeg. Daarom gingen wetenschappers het magnesiumgehalte bepalen van ADHD patiënten. Het bleek dat zij vaak een tekort hebben aan dit mineraal. Deze onderzoeken lieten allen een positieve werking zien en dat na het stoppen van magnesium en extra vitamine B6 de behandeling de symptomen na enkele weken weer verergerden. Bepaalde mensen hebben genetisch bepaald een verhoogde behoefte aan bepaalde voedingsstoffen. Als zij niet de voedingsstoffen krijgen wat ze nodig hebben kunnen ze kenmerken krijgen die geassocieerd zijn met ADHD-symptomen zoals hyperactiviteit en concentratieproblemen. Idealiter zou een meer Individuele aanpak, gebaseerd op o.a. bloed- en urineonderzoek genoodzaakt zijn, helaas is dit voor nu nog in de kinderschoenen.

Eet producten waar magnesium in zit:

Magnesium zit voornamelijk in groene groenten, noten en zaden. Een handjevol gemengde noten per dag is goed voor het binnen krijgen van genoeg magnesium. Groente eten is altijd goed voor de vitaminen. Wanneer je denkt een tekort aan magnesium te hebben, is het aan te raden dit tekort aan te vullen door de volgende voeding meer te eten:

  1. Pompoenpitten
  2. Spinazie
  3. Snijbiet
  4. Sojabonen
  5. Sesamzaad
  6. Zwarte bonen
  7. Zonnebloempitten
  8. Cashewnoten
  9. Amandelen
  10. Sperzieboontjes
  11. Zeewier
  12. Mergkool
Ander alternatief is magnesium toevoegen via druppels om het te kort eventueel aan te vullen. Ook een goede tip is het boek “Magnesium de oplossing”

Ik heb de druppels besteld en vanaf vandaag ga ik de magnesium druppels tot me nemen. De druppels smaken niet heerlijk, maar ik vind het na dit wetenschappelijk onderzoek en de artikelen waard om het te proberen. Ik weet dat ik altijd een overactief brein zal hebben, maar wat verzachting is altijd fijn. Baat het niet dan schaadt het in iedere geval ook niet! Ik geef je over een paar weken een update na zaden, bonen, zeewier, bananen en pitten gegeten te hebben in combinatie met de magnesium druppels. Ik weet uit eigen ervaring en anderen mensen met kenmerken van AD(H)D en HSP binnen mijn praktijk dat we altijd met volle moed starten met nieuwe dingen, maar volhouden is niet altijd makkelijk. Daarom is mijn motto dan ook altijd “niet of/of” maar “en/en”. Blijf wel genieten en jezelf kietelen….geniet ook lekker van een dag even alles los! Geniet van dit moment en start de volgende dag weer met volle moed. En de sleutel is toch echt acceptatie van wie je bent en zie wat je tot nu toe al wel hebt bereikt.

Meer lezen over het onderwerp Magnesium lees onderstaande artikelen.

Vragen

Heb je vragen over HSP, ADHD en ADD, mijn persoonlijk verhaal en/of mijn praktijk neem gerust contact met mij op.
Michelle Storimans