Sport & Beweging

Sporten en beweging is voor iedereen gezond. Niet alleen voor jouw lichaam en geest, maar ook voor jouw hersenen.

Dat sporten jou helpt de symptomen van ADHD te verminderen is wetenschappelijk bewezen. Doordat jij met mij gaat sporten en bewegen neemt bij jou de stress af. En nemen “the feel good stofjes” als endorfine, serotonine en testosteron toe.

Waarom sport en bewegen bij ADHD, ADD en HSP?

Je concentratie verbeteren
Sporten en bewegen zorgt er voor dat er meer dopamine en noradrenaline in jouw hersenen worden aangemaakt. Bij AD(H)D wordt minder noradrenaline en dopamine aangemaakt. Dit zorgt bij jou voor concentratieproblemen en dat je moeite hebt met het ordenen van prikkels en informatie.

Je impulsen beheersen
Tijdens het sporten wordt een deel van jouw hersenen (frontale cortex) gestimuleerd. Dit deel is betrokken bij het nemen van beslissingen. Hierdoor kan sporten er bij jou voor zorgen dat je minder impulsief handelt en je minder geneigd bent direct toe te geven aan je behoeften.

Je zelfvertrouwen vergroten
Een positief gevolg van sport is dat het je zelfvertrouwen geeft, omdat je merkt dat jouw conditie en uithoudingsvermogen beter worden. Je kunt meer dan je zelf denkt!

Je geluksgevoel geven 
Tijdens het sporten maken jouw hersenen endorfine aan, een stofje waardoor jij je blij voelt.

Je onrust verminderen
Bij ADHD wordt in de hersenen extra adrenaline aangemaakt. Door te sporten en/of te bewegen kan de teveel aangemaakte adrenaline afgebroken worden, hierdoor ervaar je meer rust in je hoofd en in je lijf.

Wat kan ik jou middels sport en beweging bieden?

Ik geef sport en beweging op therapeutische basis buiten in de natuur. De duur van de training is 60 minuten en is voor jong en oud.

Het voordeel van buiten sporten is dat er geen ruimtelijke beperkingen zijn en je niet wordt afgeleid door drukte, lawaai en overvolle zalen. Ideaal voor de mensen onder ons die gevoelig zijn voor prikkels. Je wordt bloot gesteld aan zonlicht en daglicht wat er voor zorgt dat je je fit en opgewekt voelt.

De volgende buitensporten bied ik aan:

Hardlopen
De training is op maat en voor zowel beginners als gevorderden en wordt rustig opgebouwd. De trainingen zullen voornamelijk plaatsvinden in de natuur. Ik geef individuele hardlooptraining of in kleine groepjes. Dit kan zowel met leeftijdgenoten als met ouder(s) en kind(eren).

Doelen kunnen zijn:

  • Volhouden
  • Afmaken
  • Conditie en uithoudingsvermogen verbeteren
  • Grenzen voelen
  • Grenzen aangeven
  • Grenzen verleggen
  • Samenwerken met leefijdsgenoten
  • Samenwerken met ouder en kind

Wandelen
Door te wandelen in de natuur wordt jij je bewust van je omgeving en geeft je jezelf de ruimte om even weg te zijn van de prikkels van alledag. Door je te focussen op wat je ziet en ruikt ben je in het moment en denk je minder aan wat er is geweest en/of wat er nog moet komen. Mindfulness oefeningen helpen hierbij.

Leef in het nu! Zorgen zijn voor later!

Doelen kunnen zijn:

  • Bewustwording van de omgeving/natuur
  • Onthaasten
  • Plezier beleven
  • Uithoudingsvermogen vergroten
  • Je fitter voelen door de gezonde buitenlucht
  • Uit je hoofd gaan en de focus meer leggen op je lijf

Xco outdoor Walking & Running
Het is een sporttrend in de fitnesswereld in de buitenlucht. De Xco’s zijn twee unieke buizen gevuld met 325 gram grit, die je met klittenband kunt vastmaken aan beide handen. Het grit kun je heen en weer bewegen van deksel naar deksel.

Tijdens het wandelen/(hard)lopen in jouw eigen tempo beweeg je je armen met de twee staven mee. Zo train je te gelijkertijd je onder- en bovenlichaam (total-body-work-out). Het grit is een massa wat beweegt; wat de training effectiever en zwaarder maakt voor je buik (core), je billen, je armen en je spant je bekken aan (Reactive Impact).

Doelen kunnen zijn:

  • Volhouden en afmaken
  • Grenzen voelen
  • Grenzen aangeven
  • Grenzen verleggen
  • Samenwerken
  • Bewustwording van de omgeving/natuur
  • Je fitter voelen door de gezonde buitenlucht
  • Uit je hoofd gaan en de focus meer leggen op je lijf
  • Onthaasten/ontladen
  • Afvallen: 33% meer dan bij alleen wandelen en hardlopen
  • Spieren versterken
  • Conditie en uithoudingsvermogen verbeteren

Fitness buiten met de TRX en trampoline 
Fitness is een verzamelterm voor activiteiten die ervoor zorgen dat jouw conditie wordt verbeterd middels cardio- en krachtoefeningen. Cardio bij Storimans Therapie houdt in: hardlopen, stevig wandelen met XCO’s, fitnesstrampoline springen, skeeleren, fietsen en touwtjespringen. 

Krachtoefeningen geef ik met XCO gewichten, middels grondoefeningen op de mat, krachttraining tijdens het wandelen, hardlopen en met de TRX.

De TRX Suspension training is ontstaan bij de Amerikaanse Navy Seals en helpt jou bij het ontwikkelen van je balans, flexibiliteit en core- (bovenlijf) stabiliteit. Het is een mobiel trainingsmiddel dat gebruik maakt van de zwaartekracht en jouw lichaamsgewicht. Met de TRX zijn honderden verschillende oefeningen, variaties en combinaties mogelijk. De zwaarte van de oefeningen bepaal jij zelf, de juiste buikademhaling is nodig om meer in balans te zijn, je te gronden en nog meer kracht/energie uit jouw lijf te halen. Ik help jou bij deze bewustwording. 

Daag jezelf uit!

Doelen kunnen zijn:

  • Uithoudingsvermogen vergroten
  • Lenigheid vergroten
  • coördinatie verbeteren (fijn en grof motoriek)
  • Plezier beleven
  • Snelheid verbeteren
  • Samenwerken
  • Leren op de juiste manier te ademen

 

Meer info over TRX