Nieuwetijdskinderen AD(H) en of hoogsensitiviteit | Storimans Therapie

Nieuwetijdskinderen; AD(H)D en of hoogsensitiviteit

  • 1

Nieuwetijdskinderen; AD(H)D en of hoogsensitiviteit

Nou en! Positiviteit geeft verbondenheid.

Kenmerken van AD(H)D en hoogsensitiviteit (HSP)

AD(H)D of Hoogsensitiviteit (HSP) komen steeds vaker naar voren als je aan het surfen bent op social media. Ook in mijn praktijk kom ik steeds mensen tegen (kinderen, moeders, vaders, opa ’s en oma’ s die kenmerken vertonen van AD(H)D en Hoogsensitiviteit (nieuwetijdskinderen). Vaak zijn mensen met een label hoog sensitief en vertonen nieuwe wijsheden. 

Deze mensen zijn o.a. erg gevoelig voor sferen, emoties van anderen, hebben een groot inlevingsvermogen, willen graag verbinden, voelde mensen en dieren goed aan, weten dingen die ze eigenlijk niet kunnen weten, zijn vaak tien stappen verder in een gesprek, stellen bijzondere vragen over thema’s die niet leeftijds adequaat zijn, zijn leergierig, willen weten hoe dingen werken, denken anders in oplossingen, leggen snel verbanden en kunnen snel schakelen.

Vaak wordt negatief de focus gelegd op de kenmerken die AD(H)D en hoogsensitiviteit met zich meebrengen. In mijn praktijk probeer ik de focus meer te leggen op de positieve eigenschappen. Dat wil niet zeggen dat de troubels er niet mogen zijn. Door de eigenschap in een neutraal daglicht te plaatsen en niet te zeggen of het goed of slecht is, vermijd je de gevaarlijkste gevolgen van alle leerstoornissen, namelijk die van angst en schaamte gevoelens. Als je de diagnose HSP of AD(H)D krijgt wil het niet zeggen dat het per definitie goed of fout is, je hersenen werken anders en je leert anders.

Gespiegelde eigenschappen AD(H)D snel afgeleid of nieuwsgierig?

Drie jaar geleden kreeg ik de diagnose AD(H)D op mijn dertigste en ik voelde een opluchting. Ik had een psychiater die mij de positieve kenmerken van AD(H)D mededeelde. Ik had meteen een gevoel van herkenning en erkenning. Ik snapte toen eindelijk dat ik een brein heb van een Ferrari sportwagen. Helaas heb ik fietsremmen en die zijn niet sterk genoeg om een raceauto brein af te remmen. Als ik mij wil concentreren lukt dat vaak niet, vooral niet als het onderwerp niet binnen mijn interessegebied ligt. Ik zie het niet als een stoornis, maar als een soort geschenk, een geschenk dat tijd, aandacht en oefening nodig heeft om er mee om te gaan.

Ik heb afgelopen jaren de juiste hulp gehad die er voor gezorgd hebben dat ik mezelf nu accepteer zoals ik ben, ook mijn mindere eigenschappen. Ik heb een ontdekkingsreis gemaakt naar mijzelf, tips en tools aangereikt gekregen door deskundigen. Deze hebben er voor gezorgd dat ik nu mij mijn onrustige hoofd meer kan kalmeren. Bij mij helpt mindfulness, veel sporten, creatief bezig zijn en anderen deelgenoten met AD(H)D en HSP verder helpen. Weten wat je leuk vind en weten wat jouw kwaliteiten zijn en ophouden met jezelf te willen bewijzen om wat anderen graag in jou zien is een grote stap naar zelfacceptatie.

Mijn beste ideeën komen spontaan

Ik weet nu dat ik o.a. creatief ben ipv alleen maar impulsief. Creativiteit kun je niet afdwingen. Je zegt niet tegen jezelf “en nu wil ik een creatief idee”. Mijn beste ideeën komen spontaan onder de douche, tijdens het hardlopen of midden in de nacht, zonder dat ik mij er van bewust ben dat mijn brein ze had bedacht. Het brengt onrustige nachten met zich mee, maar ik ben nu blij dat ik impulsief ben en dus creatief. Ik heb daardoor een groot fantasierijk vermogen en ik kan buiten de gebaande paden denken.

Mijn psychiater leerde mij ook om buiten de gebaande paden te denken. Hij vertelde mij over de term gespiegelde eigenschap. De gespiegelde eigenschapen zijn de positieve kanten van de negatieve symptomen die met AD(H)D en hoogsensitiviteit gepaard gaan. Alles waar je meer de focus op legt gaat leven.

Het is een eer dat ik kinderen, pubers en ouders mag begeleiden om de geschenken te vinden die AD(H)D en HSP bij hun met zich meebrengen. Heerlijk om ze iedere keer met een glimlach en opluchting de deur uit te zien gaan.

Hier een paar voorbeelden van gespiegelde eigenschappen en AD(H)D;

Negatieve eigenschap geassocieerd met AD(H)D                                
  • Snel afgeleid                                                                                                                 
  • Impulsief                                                                                                                       
  • Hyperactief, rusteloos                                                                                                
  • Opdringerig                                                                                                                  
  • Dwaalt van het onderwerp af                                                                                    
  • Vergeetachtig                                                                                                               
  • Ongeorganiseerd                                                                                                         
  • Koppig                                                                                                                           
  • Inconsequent                                                                                                               
  • Humeurig                                                                                                                     
  • Geen tijdsbesef                                                                                                            
  • Aandachtstekort                                                                                                          

Bijhorende positieve gespiegelde eigenschap

  • Nieuwsgierig
  • Creatief
  • Energiek
  • Enthousiast
  • Ziet verbanden die anderen niet zien
  • Gaat volledig op in wat hij/zij doet
  • Spontaan
  • Volhardend, geeft niet gauw op
  • Vertoont soms briljante trekken
  • Gevoelig
  • Leeft heel erg in het moment en geniet van het nu
  • Aandacht te veel

Mensen met deze kenmerken vragen steeds meer om herkenning, erkenning en verbondenheid. Ze willen geen label maar vragen de aandacht om dieper en anders te kijken naar dingen. Hun hersenen werken gewoon net wat anders, maar daardoor zijn ze niet altijd minder slim of sociaal. Ze willen graag antwoorden op dingen en het nut weten waarom ze dingen moeten doen of leren, anders zien ze vaak het nut er niet van in. Slim toch! Het zijn vaak eerder doeners en zijn snel verveeld. Daag ze uit en stimuleer waar ze juist wel goed in zijn.      

Verbonden jeugd; verbinding, spelen, oefenen, ergens goed in zijn en erkenning

Ieder kind heeft zijn eigen talenten. Zie waar het kind zijn aandacht wel bij houdt, maar zie vooral waar het kind plezier in beleeft, ook al denkt het anders dan het reguliere systeem.

Laat het spelen en experimenteren, want als een kind weet waar hij plezier in heeft dan is dat vaak ook dat gene waar hij/zij goed in is. Als het kind ergens goed in is dan doet het succeservaringen op. Het kind ervaart dat hij er steeds beter in wordt en voelt erkenning. Als een kind zich erkend voelt dan beleeft hij het gevoel van verbondenheid.

Het creëren van een verbonden jeugd is cruciaal. Veel kinderen in deze tijd groeien op zonder verbondenheid. Ze genieten van materiële voordelen van deze tijd. Helaas ontbreekt vaak het aller belangrijkste “de emotionele verbondenheid met “mensen, plaatsen en activiteiten” waar ze van houden.

Een verbonden kind voelt zich op een positieve wijze betrokken bij de wereld die grote is dan hem zelf en die groter is dan alleen materie. “Voelen en beleving” is het essentiële werkwoord. Liefde hebben voor is de sleutel voor groei en de beste manier om een kind op een positieve wijze te laten ontwikkelen. Waar is de nostalgie gebleven in deze tijd?

Deze nieuwe tijd vol met electronica brengt veel gemakken met zich mee. Elektronische verbinding als o.a. telefoons, internet, I-pad en WhatsApp is het leven van nu. Ze zijn niet meer weg te denken en ik omarm ze, maar zodra elektronische verbindingen niet gematigd worden gebruiken en dingen gaan vervangen kan overmatig gebruik hiervan de ontwikkeling van kinderen in de weg staan. Ze kunnen niet tippen aan een jeugd met verbondenheid.

Haal het talent op speelse wijze naar boven, bekijk welke talenten het kind heeft (ben jij het speelse even kwijt pas dit dan ook op jezelf toe) en waar het kind plezier in heeft. Laat het kind/ en of jezelf zich verbinden met:

Het gezin

Houdt tradities, rituele, verjaardagen, feestdagen en verjaardagen in ere.

Verbinding met vrienden en buurtgenoten

Contact maken en behouden (vriendschappen) is het cement dat een leven bij elkaar houdt. En wat op zijn beurt weer lijdt tot verbondenheid.

Verbinding met werk of school

Het is niet van belang welke cijfers een kind behaald of hoeveel het werk oplevert als je je maar plezier beleeft in het gene wat je doet, je veilig voelt, erkend en herkend.

Verbinden met de dingen die je dagelijks doet “activiteiten”

Laat je kinderen van alles proberen, laat ze ervaren wat ze leuk vinden en wat niet. Het is belangrijk dat je kunt wegstrepen wat je niet leuk vindt dat geeft een stevigere basis voor uiteindelijk gelukkig zijn.

Verbindingen met het verleden

Vertel je kinderen leuke en spannende verhalen over jouw jeugd, jouw ouders en familietradities die telkens terug kwamen/komen. Maar ook de worstelingen, overwinningen, zegeningen en hoop die jij ervaren hebt door wat je hebt meegemaakt.

Verbinding met kunst, muziek en verkleedpartijtjes

Kinderen zijn van nature speelse artiesten. Door verbondenheid met kunst mogen ze leren om te voelen en op een andere manier naar dingen, mensen en boodschappen te kijken. Gevoelige kinderen zijn immers beelddenkers die gevoelig zijn voor kleuren, plaatjes en beleving.

Verbinding met dieren

Huisdieren brengen zachtheid met zich mee, zijn spiegels in emoties en vragen om zorgdragen.

Verbindingen met dingen willen leren door informatie te vergaren wat zorgt voor nieuwe ideeën

De Meest hardnekkige stoornis is een leerstoornis. Veel gevoelige kinderen hebben een dyscalculie met cijfers of zijn dyslectisch wat niet wil zeggen dat ze minder slim zijn. Focus bij het kind waar het wel goed in is.

Verbinding met sport, teams en clubs

Dit zorgt voor volhouden, verantwoordelijkheidsgevoel en samenhorigheid.

Verbinden met een vorm van spiritualiteit

Het hoeft per definitie geen geloof te zijn, maar mag ook een overtuiging zijn die bij jou past. Het zorgt voor antwoorden van vragen over het leven. Gevoelige kinderen laden zich met name op in de natuur. Natuur laat kleur zien, groei, beweging, maar ook stilte. Het brengt ieder van ons terug naar zijn en laat ons beleven om in het hier- en- nu te zijn. Het laat ons voelen en zorgt er voor dat het denken even losgelaten mag worden.

Tenslotte het aller belangrijkste verbinding met jezelf!

Als andere verbindingen (zie bovenstaande) groeien en de aandacht krijgen zal automatisch de verbinding met zichzelf zich ontwikkelen. Laat het kind zich zelf zijn en zich op zijn gemak voelen bij wie hij of zij is.Maar het aller belangrijkste pas dit ook toe bij jezelf, want het begint bij jezelf. Kinderen spiegelen ouders. 

Liefde en verbinding basis voor goede ontwikkeling van de mens

Liefde en verbinding gaan samen hand in hand. Mijn advies; steek de meeste energie in een liefdevolle jeugd, vooral bij de kinderen die net even wat meer aandacht vragen. Laat het zich verbonden voelen met zichzelf en laat het zien waar het juist wel goed in is.

Voor iedereen een hele liefdevolle nieuwe periode 2016-2017 toegewenst.

Storimans therapie

Storimans Therapie verzorgt beeldende vaktherapie, coaching en sport voor mensen die symptomen laten zien van AD(H)D en HSP. Mijn praktijk richt zich op de positieve kanten van wat AD(H)D en HSP met zich meebrengen. Door te sporten in de buitenlucht, jouw emoties te verbeelden via schilderijen, collages, klei en hierover in gesprek te gaan wordt jouw innerlijke belevingswereld in kaart gebracht. Eindelijk zul jij rust ervaren in jouw hoofd en lijf en zien waar jij wel goed in bent.

Vragen

Heb je vragen over HSP, ADHD en ADD, mijn persoonlijk verhaal en/of mijn praktijk neem gerust contact met mij op.
Michelle Storimans